
De berichtgeving in de Berkelbode van 28 januari over de kap van 213 bomen aan de Joppelaan in Gorssel heeft bij veel inwoners en bij LochemGroen! grote onrust veroorzaakt. Die schrik is heel begrijpelijk.
Goed nieuws: deze informatie klopt niet. Er is sprake geweest van een fout in de aanvraag. Die aanvraag is inmiddels teruggetrokken en opnieuw, bij het juiste bevoegd gezag (de provincie) ingediend. Het gaat bovendien niet om een groot aantal bomen op één locatie, maar om 213 bomen verspreid over de hele gemeente Lochem.

Laanbomen verdienen blijvende bescherming
Dat neemt niet weg dat LochemGroen! hier zeer kritisch op is. Het gemak waarmee vandaag de dag nog steeds bomen worden gekapt, vinden wij niet meer van deze tijd. Bomen zijn geen sluitpost, maar levende erfstukken die onmisbaar zijn voor biodiversiteit, verkoeling, schone lucht en het welzijn van mens en dier.
LochemGroen! zet daarom keihard in op meer bomen en betere bescherming, met speciale aandacht voor laanbomen. Wij willen bestaande bomen streng beschermen, kapaanvragen zichtbaar maken en inwoners actief betrekken bij het belang van bomen. Kappen moet de uitzondering zijn, geen vanzelfsprekendheid.
Als kap écht onvermijdelijk is, hoort daar een herplantplicht bij: met inheemse, klimaatbestendige soorten, goede bodemzorg, in verhouding met wat er aan waarde en functie verdwijnt door de kap én handhaving.
Laanbomen vormen het groene fundament van onze dorpen en landschappen. LochemGroen! wil dit fundament versterken en uitbreiden, zodat ook toekomstige generaties kunnen blijven genieten van een groene, gezonde en leefbare gemeente. 🌳💚
Meer weten over de plannen van LochemGroen!? Je vindt ze in ons verkiezingsprogramma
www.lochemgroen.nl/verkiezingsprogramma