
Een schandalige schoffering, met een dreigende claim van maar liefst 11 miljoen euro als gevolg. De gemeente Lochem wordt juridisch genadeloos aangepakt door TP Solar, en terecht! Want wat de (toenmalige) coalitiepartijen (Gemeentebelangen, Meedenken met Lochem en VVD) plus het CDA hebben uitgehaald bij de besluitvorming over het zonnepark Bekenschot, is een schaamteloos schoolvoorbeeld van bestuurlijke onbetrouwbaarheid.
Hoe zat het ook alweer? Het college heeft in april 2024 de raad gevraagd om een verklaring van geen bedenkingen (VVGB) voor het zonnepark Bekenschot. Het college van B&W zag dat het zonnepark paste binnen de beleidskaders waar het initiatief aan getoetst moest worden en er waren dus geen inhoudelijke ruimtelijke gronden om het zonnepark tegen te houden. Toch besloten Gemeentebelangen, Meedenken met Lochem, VVD en CDA om niet in te stemmen met het afgeven van een VVGB. Ondanks duidelijke waarschuwingen van onder meer LochemGroen! dat dit besluit juridisch niet houdbaar is en tot een schadeclaim zou leiden, bleven de partijen in juli bij hun besluit en moesten zij zorgen voor een onderbouwing van het weigeren van het afgeven van de VVGB. Pas in december 2024, na zes maanden van nietsdoen, hebben GemeenteBelangen, Meedenken met Lochem, VVD en CDA stukken aangeleverd aan advocatenkantoor Nysingh ter onderbouwing. Geen vergissing, maar een bewuste strategie om de boel te traineren. En dat ten koste van een degelijk en correct besluitvormingsproces.
Inmiddels is de situatie volledig geëscaleerd. Holla legal & tax heeft namens TP Solar een duidelijke boodschap gestuurd: als het besluit niet vóór medio juli alsnog genomen wordt, volgt een gang naar de bestuursrechter met naar verwachting een schadeclaim van meer dan 11 miljoen euro. En ja, daar draait de gemeenschap van Lochem dan voor op.
Waar is de bestuurlijke verantwoordelijkheid? “De VVD spreekt sinds het breken met de coalitie dagelijks over degelijk bestuur, maar speelt hier met vuur. En dat geldt ook voor Gemeentebelangen, MmL en CDA. Dit is bestuurlijk onverantwoord en puur populisme. De inwoners van Lochem worden opgezadeld met het risico op een miljoenenclaim door bewuste vertragingstactieken. Je moet het maar durven,” aldus Calle Janssen, fractievoorzitter van LochemGroen!.
Wij roepen deze partijen dringend op om hun verantwoordelijkheid te nemen. Als deze miljoenenclaim werkelijkheid wordt, moeten we als gemeente nog forsere bezuinigingen doorvoeren. Bibliotheken? Buurtvoorzieningen? Groenonderhoud? Dat is het prijskaartje van dit politieke spelletje. En dat terwijl het al lang duidelijk was: de juridische onderbouwing om de VVGB te weigeren ontbrak totaal. “Ook LochemGroen! had liever een ander plan gezien maar of je nu voor of tegen dit zonnepark bent, juridisch is er sinds het besluit van de vorige gemeenteraad geen uitweg meer.”
LochemGroen! blijft pal staan voor degelijk en betrouwbaar bestuur. De manier waarop TP Solar én onze inwoners worden behandeld, is beschamend en schadelijk. Schadelijk voor een duurzame ondernemer, maar vooral voor het vertrouwen in ons lokale bestuur. Inwoners worden opgehitst met valse beloftes en hoop, terwijl de feiten allang vaststaan. We kunnen ons geen politiek gekonkel veroorloven dat eindigt in een miljoenenclaim voor de inwoners van Lochem. Neem verantwoordelijkheid. Herstel het vertrouwen. Stop het traineren.